دلتنگی ابرها ...

تویی بهانه ی آن ابرها که می گریند ... بیا که صاف شود این هوای بارانی ...

دلتنگی ابرها ...

تویی بهانه ی آن ابرها که می گریند ... بیا که صاف شود این هوای بارانی ...

دلتنگی ابرها ...
پیام های کوتاه
  • ۲۵ ارديبهشت ۹۲ , ۲۲:۲۳
    چمدان
بایگانی
آخرین مطالب
نویسندگان

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خداوند بخشایشگر مهربان
لا اکراه فی الدین
هیچ اجباری در دین نیست
 
 
قد تبین الرشد من الغی
راه درست از راه انحرافی مشخص شده است
فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقد استمسک باالعروه الوثقی 
پس هرکس به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان آورد به رشته محکمی چنگ زده است
لا انفصام لها و الله سمیع العلیم
که گسستنی برای آن نیست و خدا شنوای داناست .
 
برداشت من از این آیه این بوده که حد وسط وجود نداره یا دین دار هستی یا طاغوتی !
حالا خودت انتخاب کن!!!
مثال ساده معلمی که به شاگردش میگه من بهت درس رو دادم حالا میخوای بخون میخوای نخون "اجباری" نیست ولی من امتحانم رو می گیرم و نیازی به خوندن تو هم ندارم به خاطر خودته که دارم می گم!
خدا هم همینو میگه "هرطور راحتی!انتخاب با خودت!من راه رو بهت نشون دادم."
 
اگه راه اول رو انتخاب کردی : دمت گرم خودم پناهتم!
الله ولی الذین ءامنوا یخرجهم من الظلمات الی نور
خدا سرپرست کسانی است که ایمان آوردند؛آنها را از تاریکی ها به سوی نور خارج می کند .
 
خب حالا که دومی رو انتخاب کردی : عواقبش با خودت!
والذین کفروا اولیائهم الطاغوت
و کسانی که کافرشدند طاغوت سرپرست آنان است
یخرجونهم من النور الی ظلمات اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون
آنها را از نور به سوی تاریکی خارج می کند آنها اصحاب آتشند و جاودانند در آن!
 
حالا هرکس اگه میخوان طاغوتی باشه و از ولایت خدا دور و جاودانه آتش غضب و نارضایتی خداوند انتخاب با خودش!
 
*این عین ترجمه تحت الفظی آیات بود تفسیر نبود که گفته بشه چیزی به آیات اضافه یا کم شده!
* "لااکراه فی الدین " شده سنگر دفاعی بعضی ها و مجوز برای هرکاری!!
فکر میکنم فهمیدنش خیلی سادست به سادگیه یه دستور برنامه نویسی مقدماتی تو کامپیوتر
با یه حلقه شرطی if/else !
که میگه درسته آزادی هرکدومو خواستی انتخاب کنی
ولی نتیجه هرکدومش اینه !
اگه دومی رو انتخاب می کنی به عقلت شک کن!
* بحث جبر و اختیار هم دقیقا با همین مثال قابل توجیه باشه به نظرم!
موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۰۱
سحاب (فاطمه)

نظرات  (۹)

راستی می دونید تنها کسی که به این امتیاز داده من بودم
به افتخار خودم  بزن 
شله شله 

مرسی ممنون

دوستان بلاگی بابا حداقل کاری که می تونید بکنید همین امتیازه 
هر بلاگی میرید حال نظر ندارین لااقل امتیاز بدین
 مطلب به این خوبی حق این نیست ها ......



اصلا من پول گرفتم این اینارو بگم اینجا ، شما امتیازتو بده برادر :)
پاسخ:
به به  حرف حق بود :)
متشکرم از شما
و هدیه این نظرتون حکمت 69 نهج البلاغه : اگر به آن چه که مى خواستى نرسیدى ، از آنچه هستى نگران مباش.
ممنون از سحاب

برای اینکه دوستان به کتب شهید مطهری هم سری زده باشند .
شهید در کتاب مفهوم ازادی  عقیدهو ازادی فکر را بیان می کند که این بحث در کتاب جهاد امده است.

لا اکراه فی الدین یعنی کسی را مجبور نکنید ،ایمان اجبار بردار نیست .اما معنی لا اکراه فی الدین این نیست که شما از حوزه ی توحید هم دفاع نکنید و اگر دیدید فی المثل لااله الا الله از طرف مردمی به خطر افتاده است شما به اسم ازادی مخصوصا در جمهوری اسلامی این خطر را دفع نکنید .
سلام یاالله
مهمون ناخوانده نمی خواید؟
در مورد این بحث حالا بعضی انرو برای حجاب در جامعه اسلامی بیان می کنند که حجاب اجباری نیست ؟
مگر ما ازاد نیستیم و اجباری نیست که ما خودمونرو موظف کنیم که این چیزارو رعایت کنیم
حالا از این دید نگاه کنیم و جواب بدیم ؟
به نظرم بحث خوبی از اب در بیاد !
شرمنده مزاحم شدم .
پاسخ:
سلام خوش اومدید!قدمتون روی چشم :)
آره این رو هم خیلی میگن!جالب هم هست از کل قرآن همین آیه رو (یک چهارم یه آیه) حفظن!
بحث با شما!
۰۴ دی ۹۲ ، ۱۴:۴۸ محمد حسین خانی کوثرخیزی
من به آزادی معتقدم همون آزادیی که حضرت امیرالمومنین قایل بود
جزئیاتش رو از سیره حضرت مطالعه بفرمایید

سلام

این به نظرم خیلی کامله ببینید

http://www.x-shobhe.com/shobhe/3838.html

پاسخ:
سلام متشکرم این شبهات رو خوندم فقط قصدم بود در حد یه مثال ساده واسه دوستانی که زیاد مطالعه دینی ندارن این مطلب رو بنویسم.متشکر از این لینکی که معرفی کردید
۰۲ دی ۹۲ ، ۰۹:۴۵ پلڪــــ شیشـہ اے
:)

دوست داشتنی بود
مثالش رو هم دوست داشتم
۰۱ دی ۹۲ ، ۱۶:۵۶ قلم جوان
بحث جالب و مفیدی دارید 

از مثالتون خیلی خوشم اومد، کاربردی و کوتاه و روان هست 

ممنون 
انشالله موفق و پیروز باشید

در ضمن وقتی قلم رو ایتالیک می کنید، خوندنش خیلی سخت میشه، بهتره که قلمتون رو عوض کنید 
اگه راهنمایی خواستین در خدمتم
پاسخ:
متشکرم از حضورتون
مشتاق راهنماییهاتون هستیم
ایتالیک که نکردم ولی برای اینکه از متن جدا باشه مثال ها بلوک نقل قول گذاشتم خودکار ایتالیک میشه
۰۱ دی ۹۲ ، ۱۶:۴۰ وخدایی که دراین نزدیکیست
سلام 
خب اول تایید کنم همونطور که گفتید منظورمون تقریبا یکی ولی موقع گفتن شاید نمیتونم خوب بیان کنم

قبول یا دینداریم یا نداریم (طاغوت)....

اونایی که ندارن(طاغوتین) پس هیچی طبق گفته ی شما عواقبش پا خودشِ

اما توضیحاتی که من بالا گفتم واسه دیندارا بود(!!!)
اون دیندارایی که خیلی دین و اسلام رو سخت میکنن و میشه افراط  ، یا بعضی به ظاهر دیندار که به نفع خودشون موضوع رو عوض میکنن و بهشون هم که بگی میگن لااکراه فی الدین...

که ما نه افراطشو قبول داریم و نه تفریطشو بلکه توی دین باید حدش رعایت بشه (اینجاست که میگن تعادل)

فکر کنم این دفعه بهتر فهمیدم موضوع جیه!!!؟؟؟


پاسخ:
که ما نه افراطشو قبول داریم و نه تفریطشو بلکه توی دین باید حدش رعایت بشه (اینجاست که میگن تعادل)

خب ایول!!
منم حرفم همین بود تو کامنت قبلی که همین افراط و تفریطیا اصلا دیندار نیستن!!!!(که جزو گروه اول هم پس نمیشن!)
۰۱ دی ۹۲ ، ۱۳:۱۵ وخدایی که دراین نزدیکیست
سلام
اول تشکر بابت حضورتون 
دوم ما هم سر این آیه توی یکی از پستها(کمی مقدماتی) مشکل داشتیم اما توجه کنید

همینطورهست که میگید ولـــــی حد وسطی هم وجود داره 

مگه دانش آموز  متوسط نداریم؟؟؟

دوستانی که  بحث میکردند پیرامون این آیه بهشون  گفتیم که برداشتشون اشتباه

راه درست رو انتخاب کردن ی حرفِ ولی اعتدال داشتن هم ی بحث جدا گانه است 

توی انتخاب دین اجبار نداریم خدا عقل داده و هرکس خودش باید انتخاب کنه که طاغوتی نباشه اما کسی هم که دین رو انتخاب کرد
واسه اینکه از بوم نیافته (دیدیم که بعضی ها چقدر افراط و تفریط دارن) پس ی حد وسطی رو باید در نطر بگیریم

پاسخ:
سلام
و از حضور شماهم متشکرم
قانع نشدم!!!
در آیه اهدنا الصراط المستقیم هم صراط مفرد اومده!!یعنی راه مستقیم فقط یکیه نه دو تا ( و هر راهی بجز راه مستقیم راه طاغوتیه!هرچند که راه مستقیم هم همون راه معتدل بودنی هست که گفتید ( انا جعلناکم امه وسطا) که افراط و تفریط هم باز بی دینی و راه طاغوتیه!
و بنده در این پست منظورم تنها اون موردی که تو وبلاگ شما بود نبوده
اینروزا این آیه رو بورس هست برای فرار از هر دستور قرآنی

دوباره مثال رو خوندم شاید بنده نتونستم اون طور که باید منظورم رو برسونم
ولی اینجا هیچ طیف بندی بین دانش آموزان به صورت ضعیف/قوی و ... نبوده بلکه بحث بر سرتصمیمیه که گرفته
هر دانش آموز دو تا تصمیم میتونه بگیره :1 خوندن 2 نخوندن و حالا ممکنه دانش آموزی خوب هم بخونه ولی اون طور که باید نتونه پاسخگو باشه هرچند که در این مثال معلم شاید آگاه به تلاشه دانش آموز یا نا آگاه باشه ولی خداوند از این تصمیم و تلاش برای بودن روی خط راست آگاهی کامل داره و برای انحرافات جزئی و خطاهایی که از روی ضعف هم بوده راه اصلاح و بازگشت رو قرار داده (تقریبا شبیه به امتحان تجدیدی)

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">