دلتنگی ابرها ...

تویی بهانه ی آن ابرها که می گریند ... بیا که صاف شود این هوای بارانی ...

دلتنگی ابرها ...

تویی بهانه ی آن ابرها که می گریند ... بیا که صاف شود این هوای بارانی ...

دلتنگی ابرها ...
پیام های کوتاه
  • ۲۵ ارديبهشت ۹۲ , ۲۲:۲۳
    چمدان
آخرین مطالب
  • ۹۵/۰۹/۱۴
    2
نویسندگان

فیسبوک آری یا نه ؟؟؟ / ??? facebook yes or no

پنجشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۳۶ ق.ظ
 
به نام خدا
در برخورد با شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک، چند نوع برخورد را مشاهده می کنیم. گروه اول افرادی هستند که چون علاقه شدید به عضویت در آن دارند و درصدد توجیه مسئله هستند خیلی ساده انگارانه تحلیل کرده و می گویند، چیز خاصی که نیست، مثل یک صفحه کاغذ است که انسان داخل آن مطالبی می نویسد یا نقاشی می کند و دیگران هم می توانند آنرا مشاهده کنند و از نظر این گروه این شبکه ها برای همه قابل استفاده و مفید می باشد.
گروه دوم افرادی هستند که بسیار بدبینانه برخورد می کنند و به طور مطلق آنرا نفی کرده بدون اینکه استدلال یا تحلیلی ارائه کنند و دقیقاً در جبهه مقابل گروه اول که عمدتاً جوانان هستند قرار می گیرند.
اما گروه سومی هم وجود دارند که سعی می کنند، با تحلیل و بررسی مسئله فضا را برای جوانان روشن نموده تا خود آنها به نتیجه ای منطقی، نه از سر احساس یا جو برسند. بنده اعتقاد دارم جوانان کشور ما آنقدر رشد عقلی و شعوری دارند که به راحتی تسلیم و تابع حرف حساب می شوند، لذا سعی می کنم جزء گروه سوم باشم.
امیدوارم که تا اینجای مطلب خسته نشده باشید، پس اگر آماده اید برای خواندن چند نکته قابل توجه، بسم الله.
قبل از هر چیز تذکر این مسئله را لازم می دانم که همه چیز نیاز نیست حتماً براساس ملاک حلال و حرام بودن سنجید. بلکه گاهی بعضی امور هستند که شاید حرمت نداشته باشد ولی می تواند آثار سوئی برای انسان داشته باشد مثلاً افراط کردن در دوستی و علاقه مندی که آثار زیان باری برای دو دوست می تواند داشته باشد لذا عقل می گوید از آن پرهیز کن حتی اگر شرعاً حرام نباشد.
درمورد فیس بوک نیز مسئله را از دو جهت می توان بررسی کرد یکی حکم شرعی آن است که باید هر شخصی از مرجع تقلیدش سوال کند ودیگری تحلیل و آسیب شناسی مسئله است که بنده در این راستا به چند نکته اشاره می کنم:
 
1-   فیس بوک الان بیش از اینکه صرفاً یک صفحه باشد، یک فضا و عالَم خاص خودش را دارد با تاثیرات فرهنگی ، اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی خاص خودش.
بنده تا کنون از دانش آموزان زیادی سوال کرده ام که خدا وکیلی الان فضای غالب در فیس بوک برای نوجوانان وجوانان دانش آموز یا دانشجوی کنونی چه می باشد؟ اکثریت قریب به اتفاق جواب میدهند که جو غالب (نمی گویم همه افراد بلکه جو غالب) بیشتر در بحث روابط و به اشتراک گذاشتن عکس های شخصی ( که در بسیاری از موارد حدود اخلاقی، شرعی در آن رعایت نمی شود) می باشد و کمتر ملاحظه می کنید که تعامل علمی و فرهنگی خاصی مد نظر باشد.
اگر جو غالب  خراب باشد، شما هرچند هم که به خود مطمئن باشید باید پرهیز کنید یا ...
 
2-   امروزه روانشناسان و کارشناسان مسائل روانی، اخلاقی با موضوعی مواجه شده اند که از آن به زندگی مجازی تعبیر می کنند.
مشاهده شده  افرادی که زیاد در این شبکه های اجتماعی فعال هستند، کم کم تعاملشان با افراد حقیقی مثل پدر، مادر، عمو، دایی و... کم رنگ شده و ذائقه آنها دچار یک نوع انحراف در ایجاد ارتباط و تعامل می شود که این مسئله خودش نشان بروز مشکلات بسیار زیادی در زندگی فردی، اجتماعی و به ویژه زندگی مشترک آینده شخص می باشد ( که الان و در این پست فرصت بررسی و لیست کردن آنها وجود ندارد )
 
3- یکی دیگر از عوارض و نکاتی که باید درمورد این شبکه ها مورد توجه قرار داد این است که امروز روانشناسان و کارشناسان مسائل اخلاقی-روانی با موضوعی مواجه شده اند که از آن به زندگی مجازی می توان تعبیر کرد. به این صورت که افرادی که فعالیت جدی در این شبکه ها دارند، به تدریج تعاملشان با افراد حقیقی مثل پدر، مادر، عمو، عمه و... کم رنگ تر شده و ذائقه آنها دچارنوعی انحراف در ایجاد تعامل و ارتباطات می شود. چنین افرادی شور و نشاطی که در فضای ارتباطات اینترنتی را دارند، در ارتباطات خانوادگی کمتر نشان می دهند حتی اگر آنها را مخیر کنید که بین این دو گزینه یعنی به طور مثال اقوام دور هم جمع هستند، دو ساعتی تو هم حضور داشته باش یا این گزینه که این دو ساعت را در فضای فیس بوک سپری کن، یکی را انتخاب کن ، مطمئناً گزینه دوم را رغبت بیشتری نشان می دهند که این مسئله می تواند مشکلات فراوانی در زندگی فردی ، اجتماعی، خانوادگی شخص ایجاد کند.
 
4- یکی دیگر از آسیب های روانی عضویت در این شبکه ها این است که به تدریج اصالت با این شبکه ها می شود و زندگی بر محور آنها شکل می گیرد. یعنی اصل می شود این و فرع می شود زندگی شخص. به طور مثال قبلاً شخص وقتی به تفریح می رفت تمام دغدغه اش به نشاط و شادی و گشایش روحی معطوف بود ولی الان شرایطی دارد ایجاد می شود که زندگی می کند برای ثبت کردن، نه اینکه زندگی کند و گوشه ای از آن را ثبت کند، مثلاً چنین افرادی اگر بخواهند به جائی برای تفریح بروند مهمترین دغدغه آنها این است که چه جائی بروند یا چه کاری بکنند یا چه رفتاری داشته باشند، که عکس و فیلم آن را گرفته به گونه ای که متفاوت بوده و در فضای فیس بوک بترکاند و خیلی لایک بخورد و بازدید کننده بیشتری داشته باشد. یعنی عملاً دیگر برای خودت و خانواده ات زندگی نمی کنی بلکه برای فیس بوک زندگی شکل می گیرد. البته این مورد نیاز به توضیح و تحلیل مفصل تری دارد که ما بخاطر محدودیت مجال پرداختن به آن را نداریم.
 
5- موارد بسیاری مشاهده شده که افرادی که در این سایت ها دچار دلبستگی ها و علاقه مندی هائی می شوند که تمام ذهن و دل و فکر آنها را به خودش مشغول می کند و شخص، وقت و هزینه فراوانی برای آنها صرف می کند درصورتی که اصلاً طرف مقابل شخصی نیست که او فکر می کرد ( به خصوص اینکه عده ای در این شبکه ها دنبال فریب دیگران و دل دزدی از دیگران با ارائه اطلاعات غلط و غیر صادق می باشند ) که این مسئله می تواند باعث ضربه شدید روحی و عاطفی به شخص بشود که زمینه برای بسیاری از مشکلات روانی، اخلاقی، اجتماعی می تواند باشد.
 
6-  آیا می دانید درآمد فیس بوک فقط در سالهای 2010 الی 2013 معادل چه مبلغی بوده است!؟ شما اطلاع دارید که عضویت در این سایت رایگان می باشد پس این درآمد هنگفت از چه طریقی به دست آمده است ؟!
یکی از منابع کسب درآمد فیس بوک فروش اطلاعات خصوصی افراد به سیستم های جاسوسی، سایت های مبتذل، سایت های بازاریاب و... می باشد که در تمام این موارد ورود به حیطه زندگی خصوصی افراد بدون اجازه آنها می باشد.
 

نظرات  (۲)

سلااااام .
ویبلاگتون رو دوست داشتم
ممنون بابت این مطلبت خیلی خوب بود.
و اینکه به منم سر بزنیددددد.سه ماهی میشه که وب خانه کوچولو واسه خودم دارم.
۱۰ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۰۱ شهید التالی
سلام
ممنون خوبه

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">